Τα σωστικά συνεργεία συνεχίζουν μέρα-νύχτα να αναζητούν επιζώντες στα συντρίμμια που άφησε πίσω της η ισχυρή έκρηξη στο λιμάνι της Βηρυτού ενώ την ίδια ώρα ο αριθμός των νεκρών ανέρχεται σε 137. Επιπλέον οι τραυματίες υπολογίζονται στους 5.000. Η Βηρυτός έχει τεθεί ήδη σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης για τις δύο επόμενες εβδομάδες την ώρα που κυβερνήσεις απ’ όλον τον κόσμο οργανώνουν αποστολές βοήθειας στο Λίβανο.
Σχεδόν η μισή πόλη έχει γκρεμιστεί και περίπου 300.000 άνθρωποι έχουν μείνει άστεγοι σύμφωνα με τον κυβερνήτη της πρωτεύουσας του Λιβάνου. «Έκανα μια περιοδεία στη Βηρυτό, οι ζημιές μπορεί να ανέρχονται από τρία έως πέντε δισεκατομμύρια δολάρια», δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο ο Μαρουάν Αμπούντ, διευκρινίζοντας ωστόσο ότι αναμένει την εκτίμηση των ειδικών και των μηχανικών. «Σχεδόν το 50% της Βηρυτού έχει καταστραφεί ή έχει υποστεί ζημιές».
Παράλληλα με τις προσπάθειες των αρχών για τη διάσωση των εγκλωβισμένων και τη στέγαση των αστέγων, εξελίσσονται και οι έρευνες για τα αίτια της τραγωδίας. Τα πρώτα στοιχεία δείχνουν ότι αιτία της έκρηξης είναι η αδράνεια και αμέλεια ετών, σχετικά με την αποθήκευση 2.750 τόνων νιτρικού αμμωνίου στο λιμάνι της Βηρυτού. Πρόκειται για ένα εξαιρετικά εκρηκτικό υλικό που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την κατασκευή βομβών και το οποίο ήταν αποθηκευμένο επί έξι χρόνια στο λιμάνι χωρίς οποιαδήποτε μέτρα ασφαλείας.
Φραγκογιάννης: Πέντε Έλληνες τραυματίες και μία νεκρή
Σχετικά με τους Έλληνες της Βηρυτού ο υφυπουργός Εξωτερικών Κώστας Φραγκογιάννης μιλώντας στον ΑΝΤ1, είπε ότι σύμφωνα με τις διπλωματικές μας αρχές -τις οποίες ευχαρίστησε- μέχρι στιγμής υπάρχουν πέντε τραυματίες εκ των οποίων οι δύο είναι σοβαρά, ενώ μία γυναίκα έχει χάσει τη ζωή της. Δείτε εδώ το σχετικό δημοσίευμα
Συγκλονιστικές μαρτυρίες Ελλήνων τραυματιών
Τις στιγμές τρόμου που έζησε στη Βηρυτό περιέγραψε στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του Open και η Άννα Αρμάο που έχασε το μάτι της από τα σπασμένα τζάμια της έκρηξης στην πρωτεύουσα του Λιβάνου. «Εγώ μένω στον τρίτο όροφο και βρισκόμουν στη κουζίνα για να φτιάξω καφέ, τι ήταν αυτό όλα τα τζάμια έσπασαν με μιας. Εγώ πληγώθηκα βαριά. Έχασα το μάτι», ανέφερε.
Η Δώρα Κυριακοπούλου είναι επίσης μία από τις τραυματίες. «Στην πρώτη έκρηξη που ακούστηκε, πήγα στο παράθυρο, νόμιζα ότι έγινε σεισμός», δήλωσε στο Open η κα. Κυριακόπουλου. «Ήταν πολύ περίεργος αυτός ο κρότος. Έγινε η δεύτερη έκρηξη και ένα δευτερόλεπτο πριν εκείνος μου λέει “τι κάνεις δίπλα από το παράθυρο; Έλα εδώ” και όπως γύριζα για να πάω να τον δω γίνεται η δεύτερη έκρηξη και εκτοξεύομαι από το σαλόνι στην είσοδο του σπιτιού και πέφτω στα τζάμια. Τα τζάμια έσπασαν, μπήκαν στο σπίτι, όλο το σπίτι είναι χάλια». «Εγώ λιποθύμησα 2-3 φορές γιατί έχασα πάρα πολύ αίμα. Η τζαμαρία μου μπήκε στο πόδι, στα χέρια, στους αγκώνες παντού», είπε και πρόσθεσε: «Με πήγαν στο νοσοκομείο, φάρμακα δεν είχανε. Δεν είχαν ούτε ράμματα για τις πληγές που ήταν μεγάλες και ανοιχτές». Για να πει στη συνέχεια για το αίμα που είδε όλες αυτές τις ώρες: «Δεν έχω δει τόσο αίμα στη ζωή μου, 17 χρόνια πόλεμο δεν τα έχω δει, δεν τα έχω ζήσει αυτά. Ούτε σε έργο».
Εικόνες από δορυφόρο
Δύο εικόνες από τον δορυφόρο που έφερε στη δημοσιότητα το CNN International, απεικονίζουν το μέγεθος της καταστροφής που υπάρχει. Εικόνες Αποκάλυψης, χάους και απόλυτης καταστροφής με ερείπια και συντρίμμια παντού.
Η διαδρομή του φονικού φορτίου ως τον Λίβανο και τον Ρώσο ιδιοκτήτη
Σε θρίλερ εξελίσσεται η υπόθεση με το πλοίο το οποίο ήταν γεμάτο με νιτρικό αμμώνιο και το πώς βρέθηκε δεσμευμένο στη Βηρυτό. Εκεί όπου συνέβη η τρομακτική έκρηξη στις αποθήκες που φυλασσόταν το νιτρικό αμμώνιο προκαλώντας εκατόμβη νεκρών. Θρίλερ αποτελεί η διαδρομή του πλοίου ενώ την ίδια ώρα αναζητείται και ο Ρώσος ιδιοκτήτης του, Igor Grechushkin, ο οποίος για αρκετό διάστημα διέμενε στην Κύπρο με κάποιες πληροφορίες να αναφέρουν ότι ίσως πλέον να μην βρίσκεται εκεί.Σύμφωνα με όσα μετέδωσε το OPEN, ιδιοκτήτρια εταιρεία του πλοίου φέρεται να είναι η Teto Shipping με έδρα τη Λεμεσό και ιδιοκτήτη τον Grechushkin. Είναι άγνωστο αν παραμένει στην Κύπρο και αν συνεχίζει αυτή τη δραστηριότητά του. Το πλοίο ανήκε έως το 2013 – “Rhosus” ήταν το όνομά του- σε κυπριακή εταιρεία. Τότε αγοράστηκε από τον Greshushkin για τον οποίο υπάρχουν πολλά στοιχεία από καταγγελίες ναυτικών που έμειναν απλήρωτοι κατά περιόδους.
Satellite images show a massive crater at the site of Tuesday's explosion in Beirut's port. The images show that nearly every building has either sustained significant damage or has been been destroyed by the blast. https://t.co/f6qj33VVBQ pic.twitter.com/U5M2wLmxAf
— CNN International (@cnni) August 5, 2020
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, το φορτίο της νιτρικής αμμωνίας είχε φορτωθεί σε λιμάνι της Γεωργίας με προορισμό τη Μοζαμβίκη με σκοπό να αξιοποιηθεί ως συστατικό για λίπασμα. Σύμφωνα με το OPEN, το ανατριχιαστικό της υπόθεσης είναι ότι το μοιραίο πλοίο έκανε στάση και στον Πειραιά για ανεφοδιασμό. Εκεί φαίνεται πως υπήρξε κάποια σύγκρουση ανάμεσα στο πλήρωμα και τον ιδιοκτήτη, επιστράφηκε μέρος του φορτίου και σύμφωνα με την εκδοχή του καπετάνιου, το πλοίο βρέθηκε στη Βηρυτό για να προσθέσει φορτίο με αγροτικά μηχανήματα στο κατάστρωμα. Δεν άντεξε το βάρος του φορτίου το κατάστρωμα λόγω παλαιότητας και τελικά βρέθηκε δεσμευμένο το 2014 στο λιμάνι της Βηρυτού. Οι ναυτικοί έδωσαν μεγάλο αγώνα για να απελευθερωθούν και το κατάφεραν έπειτα από 11 μήνες.