Πληθωρισμός – ΕΛΣΤΑΤ: Νέα επιβράδυνση τον Φεβρουάριο στο 6,1% – Καλπάζει η ακρίβεια στα τρόφιμα

Διατηρήθηκε για έναν ακόμη μήνα ψηλά ο δείκτης των τιμών στα είδη διατροφής που πλέον τρέχει με 14,8%


Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τον πληθωρισμό, ο Γενικός Δείκτης Τιμών Καταναλωτή κατά τον μήνα Φεβρουάριο 2023, σε σύγκριση με τον Ιανουάριο 2023 παρουσίασε αύξηση 0,3%, έναντι αύξησης 1,1% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους. Σε ετήσια βάση, ισχυρή άνοδο 37,1% καταγράφουν οι τιμές του φυσικού αερίου και κατά 25,3% των στερεών καυσίμων, συμπαρασύροντας το κόστος των μεταφορών σε υψηλότερα επίπεδα.
Σημαντική είναι η άνοδος 14,8% που καταγράφεται σε ετήσια βάση στο κόστος των τροφίμων. Ειδικότερα, οι τιμές των κρεάτων εμφανίζουν άνοδο 20%, του ψωμιού 16,8% ενώ άνοδος άνω του 25% καταγράφεται σε γαλακτοκομικά και αυγά. Αυξημένο σε ετήσια βάση κατά 22,9% το κόστος των ελαίων ενώ άνοδος άνω του 13% καταγράφεται επίσης στις κατηγορίες λοιπά τρόφιμα και καφές-κακάο-τσάι.

Ο μέσος ΔΤΚ του δωδεκαμήνου Μαρτίου 2022 – Φεβρουαρίου 2023, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του δωδεκαμήνου Μαρτίου 2021 – Φεβρουαρίου 2022, παρουσίασε αύξηση 9,6% έναντι αύξησης 2,6% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του δωδεκαμήνου Μαρτίου 2021 – Φεβρουαρίου 2022 με το δωδεκάμηνο Μαρτίου 2020 – Φεβρουαρίου 2021.

Η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 6,1% τον μήνα Φεβρουάριο 2023, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Φεβρουαρίου 2022, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:

Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:

14,8% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, λαχανικά (γενικά), ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκάπαγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.
2,9% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
7,1% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
10,5% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: οικιακές συσκευές και επισκευές, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
5,3% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικά προϊόντα, ιατρικές οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
6,5% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, μοτοποδήλατα-μοτοσυκλέτες, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με ταξί, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με πλοίο.
3,5% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: μικρά είδη αναψυχής-άνθη, κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, γραφική ύλη και υλικά σχεδίασης, πακέτο διακοπών.
2,2% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
8,1% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια ζαχαροπλαστεία-καφενεία, κυλικεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
5,8% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα είδη ατομικής φροντίδας, άλλα προσωπικά είδη, ασφάλιστρα υγείας.