Συνεχίζονται οι απάτες μέσω SMS. Καταναλωτές βλέπουν τα λεφτά τους ξαφνικά να… κάνουν φτερά. “Καταπέλτης” στο newsit.gr η Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος για τους απατεώνες. Τι συμβουλεύει τους πολίτες ώστε να αποφύγουν τα… εμφράγματα.
Συνεχίζονται οι απάτες με sms σε βάρος καταναλωτών μέσω πενταψήφιων αριθμών, από εταιρείες οι οποίες τους χρεώνουν μεγάλα ποσά χωρίς οι ίδιοι να κάνουν τίποτα.
Οι καταναλωτές, από τη μεριά τους, εμφανίζονται σίγουροι ότι ποτέ δεν ζήτησαν να λαμβάνουν αυτά τα χρεώσιμα sms και φαίνεται πως, στην πλειονότητά, τους έχουν δίκιο, αφού, σύμφωνα με την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων “προκύπτουν περιπτώσεις εξαπάτησης” από τις εταιρείες που στέλνουν αυτά τα μηνύματα στα κινητά μας.
Δικαίωση από την Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος
Τους καταναλωτές δικαιώνει και η Υπηρεσία Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, με την εκπρόσωπο Τύπου της Ελληνικής Αστυνομίας να δηλώνει στο Newsit.gr ότι οι καταγγελίες είναι χιλιάδες και άλλες τόσες οι σχετικές δικογραφίες που έχουν σχηματιστεί.
Επιπλέον, σύμφωνα με το Συνήγορο του Καταναλωτή, σε αυτές τις μεθόδους των συγκεκριμένων εταιρειών “υπάρχουν στοιχεία απάτης” και “κάποια βήματα που λένε αυτοί (οι εταιρείες πολυμεσικών υπηρεσιών) ότι τηρήθηκαν, δεν τηρήθηκαν, απλώς, μέσα από τα social media και από κάποιες δωρεάν εφαρμογές έχουν τη δυνατότητα να αποκτήσουν πρόσβαση στο κινητό μας”.
Τι είναι οι εταιρείες Πολυμεσικής Πληροφόρησης
Οι εταιρείες που παρέχουν υπηρεσίες Πολυμεσικής Πληροφόρησης (ΥΠΠ) σχετίζονται με τη μετάδοση πληροφορίας και περιεχομένου σε δίκτυα ηλεκτρονικών επικοινωνιών. Διεξάγουν διαγωνισμούς, ψηφοφορίες, πωλούν για downloading ringtones, logos, videos, παιχνίδια, παρέχουν υπηρεσίες πληροφόρησης, παροχή τεχνικής υποστήριξης και άλλα. Η πρόσβαση στις υπηρεσίες τους είναι εφικτή μέσω κλήσεων ή λήψης/αποστολής SMS/MMS προς συγκεκριμένους αριθμούς και η χρέωσή τους είναι υψηλότερη από τις συνηθισμένες.
Όμως, από το να θέλει κάποιος να χρησιμοποιήσει τις παραπάνω υπηρεσίες και να πληρώσει για αυτές, μέχρι το να βρεθεί να τις χρησιμοποιεί εν αγνοία του και να πληρώνει, συχνά εν αγνοία του, για αυτές, ο δρόμος είναι μακρύς…
Εξωφρενικές χρεώσεις από το πουθενά
Η μέθοδός τους είναι απλή. Πρώτα στέλνουν από πενταψήφιο αριθμό ένα μήνυμα στο κινητό σας, με το οποίο σας παροτρύνουν να επισκεφτείτε συγκεκριμένη ιστοσελίδα για να διεκδικήσετε πλούσια δώρα.
Εάν επισκεφτείτε την ιστοσελίδα, σας ζητούν να καταχωρίσετε τον αριθμό του κινητού σας τηλεφώνου. Μετά, σας στέλνουν έναν κωδικό στο κινητό σας, τον οποίο πρέπει να καταχωρίσετε στην ιστοσελίδα για να ολοκληρωθεί η εγγραφή σας.
Το θέμα είναι ότι ακόμα κι αν ο αποδέκτης των μηνυμάτων δεν καταχωρίσει τον τηλεφωνικό του αριθμό, τα μηνύματα δεν σταματούν να έρχονται και όχι μόνο να… έρχονται, αλλά και να τον χρεώνουν.
“Κερασάκι στην τούρτα” το ότι ανάμεσα στη… “βροχή” μηνυμάτων που δέχεται ο καταναλωτής, έρχεται και ένα που τον ενημερώνει ότι αν θέλει να απενεργοποιήσει την υπηρεσία στην οποία, έχει εγγραφεί, όπως αυτοί υποστηρίζουν, πρέπει να στείλει μήνυμα σε άλλον πενταψήφιο αριθμό.
Αποτέλεσμα, οι κάτοχοι κινητών που έχουν λάβει τέτοια μηνύματα να καλούνται να διαγραφούν από υπηρεσίες που, όπως λένε, δεν έχουν ποτέ εγγραφεί και να βλέπουν τους λογαριασμούς του κινητού τους να “φουσκώνουν”, αφού τα μηνύματα που δέχονται από αυτούς τους πενταψήφιους αριθμούς είναι χρεωστικά, που σημαίνει ότι πρέπει να τα πληρώσουν οι ίδιοι.
Εάν δεν δώσετε σημασία σε αυτά ή σε παρόμοια μηνύματα, θεωρώντας ότι είναι κάποια προσφορά ή διαφημιστικά κόλπα, στον επόμενο λογαριασμό του κινητού σας τηλεφώνου θα βρείτε χρέωση για αυτά. Οι χρεώσεις μπορεί να είναι από μερικά ευρώ έως εκατοντάδες, ενώ πολλοί καταναλωτές, που δεν ελέγχουν τους λογαριασμούς τους, πέφτουν θύματα και χάνουν χρήματα τα οποία οι εταιρείες που στέλνουν αυτά τα μηνύματα εισπράττουν, μέσω του παρόχου του κινητού τους.
Απρόσμενα SMS
“Είναι τα λεγόμενα απρόσμενα SMS που λαμβάνουμε στο κινητό μας. Μπορεί, δηλαδή, να λάβουμε ξαφνικά ένα μήνυμα στο κινητό μας, στο οποίο αναφέρεται ότι είμαστε εγγεγραμμένοι σε μία τέτοια υπηρεσία, ακόμα κι αν δεν έχουμε γραφτεί.
Υπάρχει περίπτωση να λάβουμε και ένα δεύτερο μήνυμα που να μας λέει ότι θα πρέπει να καταχωρήσουμε τον αριθμό του κινητού μας τηλεφώνου, για επιβεβαίωση σε κάποια ιστοσελίδα και υπάρχει περίπτωση να λάβουμε και ένα τρίτο μήνυμα το οποίο να μας λέει ότι αν θέλουμε να σταματήσουμε την εγγραφή μας στην συγκεκριμένη υπηρεσία θα πρέπει θα πρέπει να αποστείλουμε την λέξη stop σε SMS” εξηγεί στο Newsit.gr η εκπρόσωπος Τύπου της Ελληνικής Αστυνομίας, Ιωάννα Ροτζιώκου και προσθέτει: “Θα ήθελα να συμβουλέψω τους πολίτες να μην απαντούν σε τέτοια μηνύματα, γιατί έχει αποδειχτεί ότι όταν απαντούν, οι χρεώσεις στο λογαριασμό τους είναι πάρα πολύ μεγάλες”.
Χιλιάδες οι δικογραφίες από τη Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος
“Υπάρχει και η περίπτωση που έχουμε καταχωρίσει το κινητό μας και δεν έχουμε διαβάσει τους όρους και τις προϋποθέσεις συμμετοχής στο διαγωνισμό, το έχουμε καταχωρίσει με ένα είδος επιπολαιότητας θα μου επιτρέψετε να πω, υπάρχει όμως και η περίπτωση, πράγματι, κάποιοι από εμάς να λάβουμε τέτοια μηνύματα χωρίς να έχουμε καταχωρίσει τον αριθμό του κινητού μας και φαίνεται ότι στις συγκεκριμένες περιπτώσεις η επιλογή του αριθμού κινητής τηλεφωνίας γίνεται τυχαία”, λέει η Ιωάννα Ροτζιώκου, δικαιώνοντας εκατοντάδες καταναλωτές που “ορκίζονται” ότι δεν καταχώρισαν πουθενά τον τηλεφωνικό τους αριθμό και παρόλα αυτά είδαν στους λογαριασμούς τους ότι χρεώθηκαν από αυτού του είδους τα μηνύματα.
“Η Υπηρεσία Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος λαμβάνει τέτοιες καταγγελίες και σχηματίζει δικογραφίες για το αδίκημα της οικονομικής εξαπάτησης. Να επισημάνω ότι τα τελευταία χρόνια συνολικά έχουν σχηματιστεί δικογραφίες για περισσότερες από 2.000 καταγγελίες τέτοιου περιεχομένου” επισημαίνει η εκπρόσωπος Τύπου της ΕΛ.ΑΣ. και προσθέτει: “Εμείς οποιαδήποτε τέτοια περίπτωση είμαστε υποχρεωμένοι να τη δεχτούμε ως καταγγελία από τους πολίτες, καταγράφουμε το τι ακριβώς έχει συμβεί να σχηματίζουμε δικογραφίες. Από εκεί και πέρα, είναι αρμοδιότητα των δικαστικών αρχών να αποφασίσουν για το αν όντως πρόκειται για το αδίκημα της οικονομικής εξαπάτησης και για το τι θα γίνει από εκεί και πέρα”.
Πώς να σταματήσετε την απάτη
Σύμφωνα με την εκπρόσωπο Τύπου της Ελληνικής Αστυνομίας, για να διαγραφούν οι καταναλωτές από αυτές τις χρεώσιμες υπηρεσίες υπάρχουν δύο τρόποι: “Ο πρώτος τρόπος είναι να επικοινωνήσουν με την υπηρεσία πολυμεσικής πληροφόρησης, η οποία τους έστειλε το μήνυμα. Και ο δεύτερος τρόπος είναι να απευθυνθούν στην εταιρεία κινητής τηλεφωνίας, να αναφέρουν το πρόβλημα και, μέσω της εταιρίας κινητής τηλεφωνίας, να επιτευχθεί η φραγή σε τέτοιου είδους μηνύματα”.
Οι συμβουλές της αστυνομίας
“Οι πολίτες πρέπει να μην ελκύονται από διαγωνισμούς και προσφορές που είναι πολύ καλές για να είναι αληθινές. Πρέπει να μην απαντούν στα μηνύματα αυτά, που δε γνωρίζουν από πού προέρχονται. Να μην καταχωρούν τον αριθμό του κινητού τους σε διαδικτυακούς τόπους, αν προηγουμένως δεν έχουν διαβάσει τους όρους και τις προϋποθέσεις που αφορούν στην υπηρεσία που τους παρέχεται. Θα ήθελα, επίσης, να πω στους πολίτες ότι σε οποιαδήποτε περίπτωση μπορούν να απευθύνονται στην διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, στο 11188, για να καταγγείλουν αυτές τις περιπτώσεις σε αστυνομικό επίπεδο, αλλά μπορούν να απευθύνονται και στην Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων, όπως και στο Συνήγορο του Καταναλωτή” λέει στο Newsit.gr η Ιωάννα Ροτζιώκου.
Το “νέο φρούτο” στους τρόπους εξαπάτησης μέσω sms
“Σαφώς υπάρχουν περιπτώσεις κατά τις οποίες οι καταναλωτές δεν έχουν αποδεχτεί αυτό του είδους τα μηνύματα και όμως χρεώνονται. Υπάρχουν όμως και περιπτώσεις που εν αγνοία τους κάποιος άλλος έχει κάνει την εγγραφή χρησιμοποιώντας το κινητό τους και υπάρχουν και περιπτώσεις εγγραφής καταναλωτών σε συνδρομητικές υπηρεσίες, χωρίς να το ξέρουν οι ίδιοι, λόγω μόλυνσης του κινητού τους από κάποιο κακόβουλο λογισμικό. Είναι κάτι που έχει διαπιστωθεί τους τελευταίους μήνες, από ελέγχους που έχουμε κάνει.
Υπάρχουν εφαρμογές και για Android και για Apple που “κατεβάζει” ο ανυποψίαστους καταναλωτής, όλοι μας κατεβάζουμε κατά καιρούς διάφορες τέτοιες εφαρμογές και κάποιες από αυτές έχουν παραβιαστεί από τρίτους. Όχι, δηλαδή, από τον κατασκευαστή της εφαρμογής, αλλά από κάποιον άλλον. Με αυτόν τον τρόπο “φυτεύουν” κακόβουλο λογισμικό στην εφαρμογή και η εφαρμογή παίρνει υπό τον έλεγχό της κάποιες λειτουργίες του κινητού. Μετά, αυτό που κάνει είναι να “διαβάζει” ποιος είναι ο αριθμός του κινητού, άρα γνωρίζει τον τηλεφωνικό αριθμό του χρήστη, επικοινωνεί με κάποιους server και επί της ουσίας εκκινεί τη διαδικασία εγγραφής του συγκεκριμένου ακινήτου στις συνδρομητικές υπηρεσίες, σα να το έκανε ο ίδιος ο καταναλωτής.
Το άσχημο είναι ότι εφαρμογές αυτές ανταλλάσσουν τα μηνύματα αυτά που θα έπρεπε να στείλει ο ίδιος ο καταναλωτής αν θα ήθελε να εγγραφεί σε αυτές τις χρεώσιμες υπηρεσίες, ουσιαστικά, με αόρατο τρόπο, εντελώς υπόγεια. Έτσι, ο καταναλωτής δεν το παίρνει είδηση μέχρι που θα χρεωθεί.
Αυτό το hacking γίνεται, συνήθως, σε εφαρμογές που είναι πολύ γνωστές και διαδεδομένες. Γίνεται για ένα μικρό χρονικό διάστημα μέχρι να το πιάσει η Google ή η Apple, αλλά, μέχρι τότε, αυτοί έχουν κάνει τη δουλειά τους.
Εμείς δεν μπορούμε να ξέρουμε ποιοι “φυτεύουν” αυτό το κακόβουλο λογισμικό στις εφαρμογές. Οι εταιρείες υποστηρίζουν ότι δεν ξέρουν τίποτα. Εμείς δεν έχουμε την αρμοδιότητα, αλλά ούτε τα τεχνικά μέσα, ούτε τις γνώσεις για να φτάσουμε σε αυτούς που έχουν κάνει την μόλυνση των εφαρμογών. Αυτή είναι μια σχετικά καινούργια μέθοδος και την έχουμε κάνει γνωστή στη Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος. Από την πλευρά τους, οι καταναλωτές θα πρέπει να προσέχουν ποιες εφαρμογές εγκαθιστούν στο κινητό τους και από πού. Και πρέπει να έχουν προστατευμένο το κινητό τους από ιούς, έτσι ώστε να γίνεται ένα σκανάρισμα στις εφαρμογές, πριν τις ανοίξει” μας εξηγούν από την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων.
Πρόστιμα από 10.000 μέχρι και ένα εκατομμύριο
Η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων έχει, κατά καιρούς, επιβάλει πολλά πρόστιμα για αυτές τις τακτικές, “από 10.000 μέχρι και ένα εκατομμύριο, πρόστιμα που ποικίλουν, ανάλογα με το μέγεθος της εξαπάτησης” όπως χαρακτηριστικά μας ενημερώνουν και αφορούν σε “περιπτώσεις που οι εταιρείες δεν τηρούν τον κώδικα δεοντολογίας”.
Οι εταιρείες είναι νόμιμες, αλλά προκύπτουν περιπτώσεις εξαπάτησης
“Οι εταιρείες που κάνουν χρήση πενταψήφιων κωδικών λειτουργούν νόμιμα και έχουν αδειοδοτηθεί νόμιμα από εμάς. Όλες αυτές οι εταιρείες χρησιμοποιούν τα πενταψήφια για νόμιμες ενέργειες, είτε για να ψηφίσουμε στην Eurovision, είτε για να ψηφίσουμε σε διάφορα τηλεπαιχνίδια, είτε για να παρέχουν αστρολογικές υπηρεσίες, ή οποιεσδήποτε άλλες υπηρεσίες. Οι υπηρεσίες που προσφέρουν είναι νόμιμες, απλώς, προκύπτουν κάποιες περιπτώσεις εξαπάτησης. Δηλαδή, οι ίδιες οι εταιρίες δεν είναι παράνομες, απλώς κάποιες δραστηριότητές δεν είναι σύμφωνες με τον κώδικα δεοντολογίας. Εκεί είναι το παράτυπο και εκεί είναι αυτό που κυνηγάμε εμείς και επιβάλουμε πρόστιμα” μας ενημερώνουν από την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων.
Επικοινωνήστε μαζί μας στο newsit.direct@newsit.gr αν έχετε παρόμοια εμπειρία